W lutym 2018 r. na terenie miasta i gminy Frombork rozpocznie się
zbiórka odpadów biodegradowalnych.
ODPADY BIODEGRADOWALNE | |
Należy wrzucać | Nie należy wrzucać |
• odpadki warzywne i owocowe (w tym obierki itp.) • gałęzie drzew i krzewów • skoszoną trawę, liście, kwiaty • trociny i korę drzew • niezaimpregnowane drewno • resztki jedzenia |
• kości zwierząt • oleju jadalnego • odchodów zwierząt • popiołu z węgla kamiennego • leków • drewna impregnowanego • płyt wiórowych i pilśniowych MDF • ziemi i kamieni • innych odpadów komunalnych (w tym niebezpiecznych) |
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów wszystkie gminy na terenie Polski mają obowiązek wprowadzić selektywną zbiórkę odpadów biodegradowalnych.
Wszystkie nieruchomości na terenie Miasta i Gminy Frombork, których właściciele zadeklarowali selektywną zbiórkę odpadów, zostaną wyposażone w brązowe worki lub pojemniki do zbierania tego typu odpadów.
Brązowe worki z odpadami biodegradowalnymi należy wystawiać przy pojemnikach na odpady zmieszane przed dniem zbiórki odpadów biodegradowalnych.
Dni zbiórki odpadów biodegradowalnych zostaną określone w harmonogramie odbioru odpadów komunalnych na 2018 rok.
Przy odbiorze odpadów biodegradowalnych firma odbierająca odpady pozostawi na nieruchomości worki w takiej samej ilości, w jakiej zostały odebrane.
Obowiązek osobnego odbierania odpadów biodegradowalnych ma istotny wpływ na wzrost kosztów odbioru odpadów komunalnych, gdyż firmy odbierające i transportujące odpady będą musiały wykonywać dodatkowy odbiór i transport odpadów z terenu całej gminy, zatrudnić nowych pracowników lub dokonać zakupu pojazdów i wyposażenia.
Odbiór odpadów biodegradowalnych ma wpływ na wzrost kosztów odbioru i transportu odpadów komunalnych, ale daje możliwość zmniejszenia kosztów zagospodarowania odpadów komunalnych.
Równocześnie odpowiednie segregowanie pozostałych rodzajów odpadów komunalnych, czyli metali i tworzyw sztucznych, papieru i tektury oraz szkła ma także wpływ na zmniejszenie kosztów zagospodarowania odpadów.
Dlaczego tak się dzieje?
Zakład Utylizacji Odpadów Komunalnych w Elblągu, zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego, zajmuje się zagospodarowaniem odpadów komunalnych m. in. z terenu Gminy Frombork.
Zgodnie z cennikiem ZUO w Elblągu koszt zagospodarowania:
• 10 kg zmieszanych odpadów komunalnych wynosi 3,24 zł;
• 10 kg selektywnie zebranych odpadów biodegradowalnych wynosi 1,94 zł;
• 10 kg selektywnie zebranych odpadów metali i tworzyw sztucznych wynosi 0,93 zł;
• 10 kg selektywnie zebranych odpadów papieru i tektury wynosi 0,93 zł;
• 10 kg selektywnie zebranych odpadów szkła wynosi 0,63 zł.
Zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych jest najdroższe.
Odpowiednie segregowanie odpadów skutkuje mniejszymi opłatami za gospodarowanie odpadów komunalnych.
Wrzucenie nieodpowiednich odpadów do pojemników i worków do selektywnej zbiórki odpadów, np. pozostawienie części samochodowych, puszek po farbach, resztek jedzenia itp. w pojemniku na metale i tworzywa sztuczne, skutkuje odebraniem wszystkich odpadów z takiego pojemnika jako odpady zmieszane. Koszt zagospodarowania takich odpadów wzrasta wtedy 3-krotnie.
Prosimy zatem mieszkańców miasta i gminy Frombork, którzy zadeklarowali selektywną zbiórkę odpadów komunalnych o zbieranie odpadów w sposób opisany powyżej oraz w ulotce informacyjnej dołączonej w załączniku, a także na stronie internetowej www.frombork.pl w zakładce „Gospodarka odpadami".
Jednocześnie przypominamy, iż oddzielne zbieranie odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, przeterminowanych leków i odpadów zawierających substancje niebezpieczne dotyczy wszystkich mieszkańców miasta i gminy Frombork, zarówno deklarujących selektywną zbiórkę odpadów jak i deklarujących nieselektywną zbiórkę odpadów.
ULOTKA INFORMACYJNA DO POBRANIA W ZAŁĄCZNIKU
↓